5 tapaa, joilla tilasi tavoittaa tapahtumien järjestäjät verkossa

Tilan näkyvyys

Jos omistat upean tilan, sillä on todennäköisesti myös vähintään omat kotisivut. Pelkkä kotisivujen olemassaolo ei kuitenkaan takaa sitä, että varsinkin uudet asiakkaat löytäisivät tilasi juuri sillä hetkellä kun tapahtuma on heille ajankohtainen. Näillä vinkeillä voit parantaa tilasi näkyvyyttä verkossa. Esimerkkeinä kerromme miten Venuu hyödyntää näitä viittä tapaa verkkomarkkinoinnissaan.

1. Luonnollinen hakukonenäkyvyys

Tapahtumatilaa etsivät Googlen käyttäjät voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään:

  • Käyttäjät, jotka etsivät tiettyä tilaa joka on heille jo tuttu
  • Käyttäjät, jotka kaipaavat uusia vaihtoehtoja

Näkyvyys molemmille käyttäjäryhmille on tärkeää. Monet käyttäjät tarkistavat Googlesta tilan olemassaolon, tai siirtyvät sitä kautta tilan sivuille mikäli eivät muista osoitetta tai haluavat tarkistaa jotain tilan tietoja. Näille käyttäjille tilasi on jo tuttu ja he ovat todennäköisesti vierailleet siellä jo. He tietävät tilasi nimen ja käyttävät sitä hakusanana.

Etenkin uusien asiakkaiden tavoittamiseksi näkyvyys geneerisellä sanastolla on tärkeää. Mikäli saunatilan varaaja ei tiedä missä tilassa saunailta pidettäisiin, hän käyttää useimmin hakusanaa “saunatilat helsinki”. Geneerisellä tapahtumatyyppi + paikkakunta -sanastolla tehdään yksittäisiä Google-hakuja kuukaudessa yli 20 000.

Geneerisellä sanastolla Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle pääseminen on kuitenkin hankalaa runsaan kilpailun vuoksi ja vaatii paljon resursseja käytettäväksi hakukoneoptimointiin. Yksittäisillä tiloilla ei yleensä ole resursseja lähteä kilpailemaan näistä sijoituksista.

Näkyvyydellä Venuussa tavoittaa erityisesti geneeristen hakusanojen käyttäjät. Palvelun teknisellä toteutuksella ja aktiivisella hakukoneoptimoinnilla pyritään tavoittamaan ne käyttäjät, jotka eivät ole vielä päättäneet tilaa tapahtumalleen. Venuulla on vahva luonnollinen hakukonenäkyvyys esimerkiksi häätilasanastolla (häätilat helsinki), seminaaritilasanastolla (seminaaritilat helsinki) ja juhlatilasanastolla (juhlatilat turku).

2. Maksullinen näkyvyys

AdWords-mainonta

Luonnollisen Google-näkyvyyden puutetta on helppo paikata AdWords-mainonnalla, joka tarkoittaa Googlen hakutulossivulla näytettäviä mainoksia. Erona luonnollisiin hakutuloksiin on se, että jokaisesta mainoksen klikkauksesta maksetaan Googlelle tietty hinta.

AdWords-mainonnan kustannuksia on helppo seurata ja optimoida, mutta se voi tuntua työläältä ja vaatii opettelua. Mainoksen klikkihintaan vaikuttaa erityisesti se, kuinka hyvin mainostettava avainsana, mainos ja laskeutumissivu sopivat yhteen. Käytännössä mikäli haluat julkaista mainoksen geneerisellä avainsanalla “juhlatilat helsinki” mahdollisimman halvalla, täytyy mainostettava avainsana olla “juhlatilat helsinki”, mainostekstissä lukea “juhlatilat helsinki” ja laskeutumissivulla lukea jotakin juhlatiloista Helsingissä. Erityisesti laskeutumissivujen tuottaminen kaikelle sanastolle on työlästä.

Venuu tekee runsaasti AdWords-mainontaa. Ohjaamalla mainosliikennettä relevanteille laskeutumissivuille mainonta on myös optimoitu erittäin kustannustehokkaaksi. Voit halutessasi lisätä tilasi näkyvyyttä Venuussa ostamalla paikan mainonnan laskeutumissivuilta.

Facebook-mainonta

AdWords-mainonnan lisäksi voit ostaa tilallesi näkyvyyttä myös Facebookista. Facebook-mainonnassa tärkeintä on löytää mainoksille sopiva kohderyhmä, sillä mainontaa voi kohdentaa hyvin tarkasti iän, sukupuolen, maantieteellisen sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Facebook-mainonnassa kannattaa myös muistaa käytön luonne. Googlen käyttäjälle on tyypillistä olla etsimässä paikkaa, josta ostaa haluttu tuote tai palvelu, toisin sanoen tarve on akuutti. Facebookin tarkoitus on olla ajanvietto- ja yhteydenpitoympäristö, joten konversio – kuten se, että mainosta klikannut henkilö ottaa tilan tarjoajaan – ei tapahdu välttämättä yhtä suoraviivaisesti. Seuranta ja mainonnan optimointi on kuitenkin ammattilaisille mahdollista.

Venuu tekee aktiivisesti myös Facebook-mainontaa ollakseen esillä ympäristössä, jossa ihmiset viettävät aikaa. Optimoimalla mainoksia niitä näytetään ainoastaan esimerkiksi kyseisen tilatyypin parhaalle kohderyhmälle. Esimerkiksi kokouspaikkamainokset on kohdistettu mahdollisimman tarkasti yrityksissä kokoustilan varaamisesta vastaaville henkilöille.

3. Uutiskirjeet

Sähköpostilistoja uutiskirjettä varten on mahdollista joko kerätä itse tai ostaa. Tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin avain on kuitenkin oikeanlaisen viestin kohdistaminen oikealle yleisölle.

Venuu tekee paljon optimointia tehostaakseen myös sähköpostimarkkinointia. Sekä itse kerätyt että ostetut sähköpostilistat ovat segmentoitu kiinnostuksen kohteiden perusteella ja tietyt markkinointiviestit lähetetään ainoastaan sille kohderyhmälle jota ne palvelevat parhaiten. Tällä hetkellä Venuun sähköpostimarkkinointia saa lähes 20 000 vastaanottajaa.

4. Maine verkossa

Näkyvyyttä verkossa voi edesauttaa myös yleisellä aktiivisuudella. Verkkoaktiivisuus edesauttaa myös ensimmäisessä kohdassa mainittua luonnollisen hakukonenäkyvyyden kehitystä. Yksi Googlen mittareista sille, mitä sisältöä se julkaisee hakukoneissa on se, kuinka paljon kyseisestä sivustosta käydään keskustelua sosiaalisessa mediassa ja kuinka paljon sinne on linkkejä.

Linkittämisen ja erityisesti sosiaalisen median keskustelun ylläpitäminen on työlästä ja resursseja vievää yksittäiselle tilalle. Venuu tekee paljon yhteistyötä erilaisiin tapahtumiin erikoistuneiden sivustojen kanssa ja on aktiivisesti esillä sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi yhteistyö Häät.fi -sivuston kanssa on tuonut palvelussa esillä oleville häätiloille paljon uusia asiakkaita. Laajaa näkyvyyttä Venuu hankkii myös vahvalla PR-työllä. Palvelusta ovat kirjoittaneet mm. KauppalehtiHelsingin SanomatTaloussanomat, Turun Sanomat, Evento ja monet muut.

Venuun yhteistyöverkoston kautta erilaisille tapahtumatiloille avautuu hyvin ainutlaatuisia mahdollisuuksia uusien asiakassuhteiden hankkimiseen. Voit kysyä asiakaspalvelusta lisää markkinoinnin kohdistamisesta haluamallesi kohderyhmälle.

5. Kun asiakas on virtuaaliovellasi...

Tilasi löydettävyys on vasta ensimmäinen askel onnistuneeseen nettimarkkinointiin. Tämän jälkeen nettisivujesi täytyy pystyä vakuuttamaan tapahtuman järjestäjä tilasi soveltuvuudesta. Usein kuitenkaan tilojen omat sivut eivät ole suunniteltu pelkästään tilojen mahdollisimman selkeään ja näyttävään esittelyyn tapahtumien järjestäjille, jolloin sivuille vaivalla saadut asiakkaat kääntyvät muutaman klikkauksen jälkeen pettyneinä ja hämmentyneinä takaisin.

Tilan tarjoajana voit ajatella Venuu.fi:tä tilasi toisina nettisivuina, jotka on tehty vain ja ainoastaan sitä varten, että saat esiteltyä kaikkien upeiden tilojesi mahdollisuudet näyttävästi ja vakuuttavasti uusille asiakkaille. Voit esimerkiksi helposti lisätä tilasi Venuu.fi-sivulle niin monta valokuvaa kuin haluat (myös ne valokuvat, joita et ole ehtinyt päivittämään omille sivuillesi) ja pyytää tyytyväisiä asiakkaitasi kertomaan positiivisista kokemuksistaan myös muille. Venuu on kuin Stockmannin herkku, jossa appelsiinit ovat oranssimpia, tomaatit punaisempia ja asiakaspalvelijat ohjaavat ystävällisesti ja ripeästi asiakkaan etsimänsä tuotteen pariin.


Me Venuulla uskomme, että voimme auttaa sinua tavoittamaan uusia asiakkaita kustannustehokkaasti. Mikäli haluat kuulla lisää, jätä yhteydenottopyyntö osoitteeseen myynti@venuu.fi tai soittele vaikka suoraan Jannelle numeroon 040 822 6006.