people sitting down near table with assorted laptop computers

Joka työpaikalla on Se Tyyppi, jota kaikki rakastavat. He ovat ystävällisiä, avuliaita, mukavia ja haluttua seuraa. Mutta miten he sen tekevät?

Hyvä uutinen on, että jokainen (myös sinä!) voi olla parempi ja pidetympi työkaveri. Ota tästä talteen 10 kovaa (mutta helppoa) vinkkiä jokaiseen työpäivään:

1. Korvat hörölle 👂

Kuunteleminen on hiljaa olemista, eikö? Väärin!

Hyvä työkaveri osaa kuunnella kollegoidensa juttuja aktiivisesti, ja niille jakamattoman huomionsa antaen. Pistä siis puhelin hetkeksi piiloon, ja kuuntele mitä kollegoillasi on sanottavana.

2. Jakele tunnustusta 🏆

Joskus duunikaveri tekee lyömätöntä työtä tai piristää työpäivää olemalla oma, mahtava itsensä. Avaa suusi ja kakista kehut ulos!

Parhaat työpaikan tyypit nimittäin kertovat ääneen, kun hyviä juttuja tapahtuu. Kehu piristää ja movitvoi jatkamaan työntekoa hyvällä asenteella.

3. Ryhdy puolestapujuhaksi ⚡️

Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta! Nouset pidetyimpien työkavereiden listan kärkeen, kun alat pitää kollegoidesi puolia.

Jos työkaveri saa syyttä suotta huonoa kohtelua, hanttihommia tai ei muuten saa ääntänsä kuuluviin, riennä tukemaan ja tsemppaamaan.

4. Auta, kun voit 🚑

Töihin hukkuvan tai uutta opettelevan kollegan avuksi kannattaa aina ryhtyä.

Jos oma työtilanne antaa myöten, voit hyvin antaa hetken työaikaasi sille, että jeesaat kaveria töissä, otat itsellesi pienen projektin tai annat osaavia neuvoja. Jo pieni jutteluhetki kahvikupin äärellä tai pikaopastus naamakkain voi pelastaa monen työpäivän. Auttaminen on vähän niin kuin bumerangit, ne palaa aina takaisin.

5. Ole ajoissa ⏰

Arki on hektistä, mutta pyri pitämään aikatauluista kiinni. Myöhästeleminen kertoo työtovereillesi, että aikasi on mielestäsi arvokkaampaa kuin heidän.

Ota kalenteri avuksi, ja varmista, että ehdit palavereihin, lounaille ja työmatkoilta toimistolle oikeaan aikaan ilman hirveää hoppua.

6. Ole kiva kaikille, siis kaikille 😍

Lounasraflan kassa, uusi harjoittelija, tuttu yrmy kollega — kaikille kannattaa olla mukava.

Moikkaaminen nähdessä ja hyväntuuliset jutustelut kuuluvat ihan kaikille, vaikka ette olisikaan läheisissä tekemisissä päivittäin.

7. Kutsu ihmisiä mukaan 💌

Afterworkit duuniporukalla? Ex tempore kahvitauko? Kutsu kollegat messiin! Etenkin ne, jotka eivät itse ehkä osaisi lähteä mukaan.

Kun kutsut duunikamuja yhteisiin rientoihin ja projekteihin mukaan, teet heidän olonsa kotoisammaksi.

8. Kysy kuulumisia 🗣

"Mikä meininki?"
"Miten meni hei se eilinen?"

Kuulumisten kysyminen ei ole iso vaiva. Kun lounasjonossa tai ohikulkiessasi kysyt toimistokollegan kuulumisia, tiedät paremmin mitä ihmisten mielen päällä on. Samalla osoitat, että olet aidosti kiinnostunut työkavereista. Siitä tulee hyvä mieli!

9. Muista yksityiskohtia ihmisistä 🙎‍♂️🙎‍♀️

Jaanalla on uusi kissanpentu, Marko suuntaa kesälomalla Balille. Arkiset ja työn ulkopuoliset yksityiskohdat voivat tuntua turhilta, mutta muistamalla asioita työkavereistasi osaat käydä heidän kanssaan parempia keskusteluita.

Kun tiedät kollegoistasi jotain, pienetkin työpäivän kohtaamiset sujuvat joka kerta jouhevasti ja jäät varmasti mieleen sinä tyyppinä, joka on aidosti hyvää seuraa.

10. Pienet arkiset kivat asiat

Jos kollegan työpisteen viherkasvi keikkuu kuihtumisen partaalla – auta! Tai tuo työpöytänaapurille kuppi kahvia tullessasi.

Pienet arjen palvelukset eivät ole isoja saati vaivalloisia, mutta pelastavat vastaanottajan päivän takuuvarmasti.


Toimistolla on ihan kivaa, mutta kokoustaminen toisaalla se vasta kivaa onkin!

Katso kaikki parhaat kokoustilamme täältä »


Muista buukata parhaaseen bisnestapahtumaasi myös

Cateringit, elämykset ja aktiviteetit, esiintyjät, valo- ja videokuvaajat sekä tapahtumatuottajat


Lue seuraavaksi:

Venuun parhaat: 10 tilaa alkuvuoden kick-offeihin ja retriitteihin

Juhlat toimistolla? Tässä 10 helppoa, hauskaa ja toimivaa ideaa

Liity Venuun sisäpiiriin

* indicates required