Nämä 13 ryhmätyötaitoa tekevät sinusta pidetyn työkaverin ja paremman esimiehen

Työelämässä ei pärjää ilman ryhmätyötaitoja. Vaikka tiimityö on joskus sekavaa ja kaoottista, se on silti yksi parhaista ja tehokkaimmista tavoista tuottaa laadukasta jälkeä. Siksi ryhmätyötaidoissa kannattaa olla haka.

Lue alta 13 tärkeintä tiimityötaitoa, sekä miten niitä voi oikeasti hyödyntää käytännössä!

1. Viestintä

Hyvä kommunikaatio lisää yhteenkuuluvuutta ja saa ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen. Kerro aktiivisesti työkavereillesi, mitä sinulla on työn alla ja miten työsi saattaa vaikuttaa muihin.

Tee näin ✅
  • Viesti lyhyesti ja tiiviisti, mutta ystävällisesti. Aina.
  • Käytä sovittuja viestintäkanavia oikein.
  • Duuniviestinnän ei tarvitse olla tylsää! Anna persoonasi loistaa ja lisää viesteihin huoletta emoji tai pari 😎😘

2. Aktiivinen kuuntelu

Sen kyllä huomaa, kun vastapuoli ei oikeasti kuuntele. Älä ole sellainen ihminen. Kuuntele toisen ajatus loppuun ilman, että mietit aktiivisesti, mitä vastaisit.

Tee näin ✅
  • Kun sinulle puhutaan, älä räplää konetta tai puhelinta samaan aikaan. Keskity.
  • Käytä hyväksesi sanattomia signaaleja, kuten nyökkäilyä, osoittamaan että kuuntelet ja ymmärrät.
  • Kun puhuja lopettaa ja on sinun vuorosi vastata, kokeile taktiikkaa, jossa ensin summaat sen, mitä puhuja juuri sanoi ja vasta sitten esität omat ajatuksesi.

3. Tunneäly

Tunneäly tarkoittaa oman ja muiden tunnetilojen ymmärtämistä ja sen mukaan toimimista. Töissä se usein tarkoittaa oikean ajoituksen hahmottamista ja toisen (työ)tilanteen ymmärtämistä.

Tee näin ✅
  • Jos on tarve antaa palautetta, mieti tarkkaan miten ja milloin sen sanot.
  • Kysy työkaverilta, mitä hänelle kuuluu.
  • Auta kollegaa kiireen keskellä.

4. Konfliktien ratkaiseminen

Kun erimielisyyksiä tulee, ohjeet kuten “yritä ensin ymmärtää” ja “oleta vastapuolelta hyvää aikomusta” eivät kauheasti lämmitä. Mutta jos nämä ajattelutavat omaksuu, pääsee varmasti olemaan toimiston rauhanneuvotteluiden Martti Ahtisaari.

Tee näin ✅
  • Harjoitelkaa kunnioittavaa erimielisyyttä, jossa keskitytään asioihin, ei henkilökohtaisuuksiin.
  • Älä provosoi ja koita olla itse provosoitumatta.
  • Kun joskus tulee sanottua tökerösti, pyydä anteeksi.
  • Mitä enemmän arvostatte toisianne, sitä helpompi konflikteja on ratkaista. Arvostusta lisää asioiden tekeminen yhdessä – sekä työtä että hupia!

5. Tavoitteiden asettaminen

Kaiken alfa ja omega on yhteisten tavoitteiden asettaminen, joihin kaikki toiminta tähtää. Hyvä tavoite on selkeä, mitattava, saavutettava, relevantti ja aikaan sidottu.

Tee näin ✅
  • Tutustukaa erilaisiin metodeihin, kuten SMART ja OKR.
  • Jakakaa koko tiimin tavoitteet pienempiin henkilökohtaisiin ja motivoiviin tavoitteisiin.
  • Jos olet esimies, tue ja kannusta tiimiläisiä heidän omissa tavoitteissaan.

6. Priorisointi

Prioriteettien pitäisi olla linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa. Kuten tiedetään, työ ei tekemällä lopu, joten priorisointi on kultainen taito, jota kannattaa harjoitella sekä itse että tiimin kanssa.

Tee näin ✅
  • Kirjoita tekemisen arvoiset asiat talteen backlogiin. Näin ne pysyvät ylhäällä, eikä muistamiseen kulu ajatuskapasiteettia.
  • Sopikaa tehtäville deadlinet! Se helpottaa to do -listan ja työpäivien sisällön järjestelyä.

7. Päätöksenteko

Ryhmäpäätöksenteko on tunnetusti vaikeaa. Panokset ovat usein kovat ja kaikilla (kaikilla!) on mielipide. Muista: Jos tehty päätös osoittautuu “huonoksi”, se ei ole maailmanloppu vaan oppimismahdollisuus!

Tee näin ✅
  • Kokeilkaa DACI-metodia, jossa päätöksentekoprosessissa jokaisella on oma rooli:
    • D = Driver huolehtii, että päätös tehdään ajallaan
    • A = Approver tekee lopullisen päätöksen
    • C = Contributors ovat aihealueen eksperttejä, jotka antavat näkemyksensä
    • I = Lopuille informoidaan tehty päätös

8. Kasvuajattelu

Kasvuajattelun perusperiaate on, että haasteita ei vältellä, vaan ne otetaan vastaan ja koitetaan ratkaista. Muita perusperiaatteita: a) älä pahoita mieltäsi palautteesta, opi siitä b) älä koe muiden onnistumista uhkaavana, inspiroidu siitä.

Tee näin ✅
  • Kokeile uutta suhtautumista haasteisiin: älä lannistu, vaan lähesty niitä uteliaisuudella.
  • Kun mietitte tiimin kanssa ratkaisua, kysykää ainakin nämä: “Entä jos oletuksemme ovatkin vääriä?” ja “Mitä Steve Jobs / Elon Musk / Beyoncé / Oprah / työesikuvasi tekisi?”
  • Älä pelkää tai välttele mokia. Jos mokataan, se on osoitus siitä, että ainakin jotain yritettiin. Samaa mokaa ei toki kannata tehdä kahdesti (lue: opi siitä).

9. Ongelman muotoilu

Ennen kuin lähdetään miettimään ratkaisua ongelmaan, on hyvä yhdessä määrittää se kaikista näkökulmista. Ilman jaettua ymmärrystä on riskinä, että kaikki alkavat ratkoa hieman eri ongelmaa hieman eri näkökulmasta, jolloin päädytään ihan uusiin ongelmiin.

Tee näin ✅
  • Toimiva malli ongelman määrittelyyn:
    • Kuka? Kenellä kyseinen ongelma on? Onko ongelma varmasti todellinen? Voiko ongelman todistaa?
    • Mitä? Minkälainen ongelman luonne on? Mitä näyttöä tai todisteita on?
    • Miksi? Miksi ongelma pitää ratkaista? Mikä ongelman vaikutus on asiakkaisiin tai liiketoimintaan?
    • Missä? Missä ongelma ilmenee? Onko ongelmaa todettu oikeassa kontekstissa?

10. Kokousten fasilitointi

Kokouksista ei tule hyviä itsestään, vaan ne tarvitsevat vetäjän eli fasilitaattorin. Hyvä fasilitaattori kertoo kokouksen tavoitteen ja huolehtii, että keskustelu vie kohti tavoitetta.

Tee näin ✅
  • Huolehdi, että kaikki halukkaan saavat puheenvuoron, ei vain äänekkäimmät tai röyhkeimmät.
  • Kutsu kokoukseen vain ne henkilöt, joiden todella tarvitsee olla kokouksessa.
  • Pitäkää kokous toimivassa ja inspiroivassa tilassa, esim. täällä.

11. Muutosjohtajuus

Ihmiset luontaisesti vastustavat muutosta, joten suosi lempeää lähestymistä ja tehokasta viestintää.

Tee näin ✅
  • Kun muutos on tulossa, kommunikoi siitä ajoissa ja usein.
  • Kysy niiden kollegoiden mielipiteitä ja näkemyksiä, joita muutos koskee. Kun ihminen kokee, että hänet on huomioitu, hän todennäköisemmin sopeutuu muutokseen.

12. Vertaispalaute

Palaute tekee työstä parempaa. Kaikkein tehokkainta palaute on, kun se on ajankohtaista, empaattista ja spesifiä. Kun saat itse palautetta, ota se vastaan avoimin mielin ja oleta, että palautteen antaja tarkoittaa hyvää.

Tee näin ✅
  • Pyydä palautetta usein ja mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
  • Ennen kuin aloitat uuden projektin, sparraa kollegan kanssa 5-10 minuuttia, miten asia kannattaisi tehdä. Kun sinulla on jotain valmista, pyydä muutamaa kollegaa 15-30 minuutin ajan antamaan parannusehdotuksia.
  • Kun annat palautetta, muista antaa myös hyvää palautetta!

13. Jatkuva oppiminen

Vaalikaa yhdessä jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Edistyminen on tärkeämpää kuin täydellisyys. Pohtikaa yhdessä, mikä menee hyvin ja mikä ei.

Teen näin ✅
  • Pitäkää tiimin kanssa retrospektiivejä tarpeeksi usein.
  • Jos olet päällikköasemassa, käy tiimiläistesi kanssa lounailla ja ole kiinnostunut heidän kuulumisistaan, oppimisestaan ja motivaatiostaan.
  • Vaadi itse palautetta ja tietoa siitä, missä olet hyvä ja missä olet kehittynyt.

Tuntuuko siltä, että teidän olisi hyvä käydä näitä työporukan kanssa yhdessä läpi? Siinä tapauksessa workshop tai kick-off kuulostaa järkevältä:

Katso tilat kokouksiin, workshopeihin ja kick-offeihin »


Lue seuraavaksi:

Opi startupilta: Venuun 12 vinkkiä tehokkuuteen

Miten saat tehtyä enemmän asioita viikossa kuin useimmat saavat kuukaudessa

Näin tehokkaat ihmiset aloittavat päivän – 7 hyvää ideaa